Chcete poradit?

Ohlášení plnění povinného podílu OZP

Co se mění a co zůstává stejné v roce 2026 po zavedení JMHZ

Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatelů (JMHZ), které začne postupně nahrazovat řadu samostatných hlášení, přináší významné změny také v oblasti povinného podílu osob se zdravotním postižením (OZP). Mnoho zaměstnavatelů proto řeší otázku, zda se díky JMHZ přestane podávat každoroční Ohlášení plnění povinného podílu OZP.

Dobrou zprávou je, že část povinností skutečně odpadne – ale samotné ohlášení se neruší úplně. JMHZ nahradí pouze ty údaje, které je schopno automaticky evidovat, zpracovat a poskytnout dál. Ostatní části zůstávají na zaměstnavateli.

Níže přinášíme přehled změn a toho, co vás čeká od roku 2026.

Co JMHZ nově zajistí za zaměstnavatele

JMHZ zavádí jednotnou evidenci zaměstnanců a pracovních vztahů. Díky tomu bude stát nově získávat řadu údajů automaticky — a zaměstnavatelé už je nebudou muset uvádět v ohlášení povinného podílu.

1. Počty zaměstnanců a přepočtené stavy

JMHZ každý měsíc předá údaje o:

  • celkovém počtu zaměstnanců,
  • typech pracovních poměrů,
  • úvazcích a jejich přepočtených hodnotách.

Tyto údaje tvoří základ výpočtu 4% povinného podílu.
Zaměstnavatel je už nebude muset vyplňovat ručně.

2. Evidence zaměstnanců se zdravotním postižením

JMHZ bude obsahovat rozšířenou sadu údajů o zdravotním stavu zaměstnanců, které jsou pro OZP-kvóty zásadní:

  • typ invalidity,
  • průkaz ZTP/P,
  • doba platnosti,
  • další zdravotní omezení.

Tyto údaje dnes zaměstnavatel uvádí ve formuláři Ohlášení, ale nově je předá automaticky.

Co JMHZ nenahradí – a zůstává jako povinnost zaměstnavatele

I když JMHZ převezme velkou část podkladů, každoroční Ohlášení plnění povinného podílu OZP se neruší. Změní se však jeho rozsah – zjednoduší se, ale nezanikne.

1. Způsob splnění povinného podílu

JMHZ umí spočítat počty zaměstnanců a podíl OZP, ale neví, jak zaměstnavatel povinnost splnil.
To musíte stále uvést vy:

  • zaměstnáváním OZP,
  • náhradním plněním,
  • odvodem do státního rozpočtu,
  • nebo kombinací všech tří možností.

2. Náhradní plnění

JMHZ nedokáže nahradit:

  • hodnotu odebraných výrobků a služeb,
  • identifikaci dodavatelů chráněných dílen,
  • ověření limitů náhradního plnění.

Tato část zůstává plně na zaměstnavateli.

3. Výpočet odvodu

Pokud zaměstnavatel kvótu nesplní, je povinen uhradit odvod do státního rozpočtu.
JMHZ:

  • nevypočítá výši odvodu,
  • nerozhodne, zda vzniká povinnost platit.

I tuto část je nutné ohlásit samostatně.

V praxi to znamená

Zaměstnavatelé se od roku 2026 dočkají zjednodušení, ale ne úplného zrušení povinnosti ohlášení.

Odpadne:

  • vyplňování počtu zaměstnanců,
  • přepočtené stavy,
  • počty OZP,
  • jednotlivé zdravotní kategorie zaměstnanců,
  • technické údaje, které nově poskytne JMHZ.

Zůstane:

  • rozhodnutí o způsobu splnění 4% povinného podílu,
  • vykázání náhradního plnění,
  • výpočet případného odvodu,
  • podání samotného ohlášení zaměstnavatelem.

Formulář tedy bude výrazně kratší, ale nezanikne.

 

 

Cookies

Tento web používá cookies.

Povolit ukládání cookies

Aby tento web fungoval, potřebujeme váš souhlas
s ukládáním informací (cookies). Jejich povolením nám také umožníte využívat uložené informace pro zlepšování webu a marketing.

Zakázat vše

Objevila se neočekávaná chyba. Klepněte prosím na Obnovit stránku

🗙

Probíhá připojování k webu kastnersw.cz ...

Pokud to trvá delší dobu, tak:

• může být problém v internetovém připojení

• nebo probíhá update serveru

• můžete zkusit stránku otevřít v novém okně

Prebieha pripájanie k webu kastnersw.cz ...

Ak to trvá dlho, tak:

• môže byť problém v internetovom pripojení

• alebo prebieha update serveru

• môžete skúsiť stránku otvoriť v novom okne