Chcete poradit?
Z důvodu legislativních změn vyplývajících z novely zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, a zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, dochází od 1. ledna 2026 k rozsáhlým úpravám týkajícím se výplat českých důchodů do zahraničí.
Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) v souvislosti s přijatou důchodovou reformou a zákonnými změnami zavádí klíčové novinky, které se dotknou většiny českých důchodců žijících v zahraničí. Cílem změn je zjednodušení a převedení výplat na pravidelný měsíční režim a bezhotovostní platby.
Nejzásadnější změnou je úplné zrušení výplaty důchodů prostřednictvím bankovních šeků s účinností od 1. ledna 2026. Od roku 2026 bude proto nutné, aby všichni klienti obdrželi důchod na bankovní účet.
Důležité termíny pro ukončení šekové výplaty:
Co musíte udělat?
Příjemci důchodů, kteří doposud využívali šeky, musí co nejdříve (nejpozději do 31. prosince 2025) sdělit ČSSZ číslo svého bankovního účtu. K tomu slouží formulář „Žádost osoby žijící mimo území České republiky o výplatu českého důchodu poukazem na bankovní účet“. Pokud tak neučiníte, výplata důchodu bude pozastavena.
Pro většinu klientů se mění povinnost zasílat „Potvrzení o žití“ (které prokazuje trvání nároku na výplatu důchodu).
Novinky platné od 1. ledna 2026:
Místo dosavadní výplaty zpětně po zaslání Potvrzení o žití, bude důchod zasílán v pravidelných měsíčních splátkách. Dosavadní způsob, kdy důchod chodil například dvakrát ročně, nebude možné od 1. ledna 2026 zachovat kvůli změně zákona (§ 116 odst. 5 až 7 zákona č. 582/1991 Sb.).
Požadavky na zasílání „Potvrzení o žití“ se liší podle státu bydliště:
Klientům s bydlištěm na Slovensku odpadá povinnost zasílat Potvrzení o žití úplně.
ČSSZ totiž uzavřela dohodu se slovenskou Sociální pojišťovnou o vzájemné elektronické výměně údajů o úmrtí, což umožnilo tuto povinnost zrušit. Důchod bude nadále vyplácen v pravidelných měsíčních splátkách.
Tato skupina zahrnuje klienty bydlící v členských státech EU (včetně Spojeného království, Norska, Islandu, Lichtenštejnska a Švýcarska) a ve státech, se kterými má ČR uzavřenou mezinárodní smlouvu o sociálním zabezpečení.
Pro klienty s bydlištěm ve státech, které nejsou členy EU ani nemají s ČR smlouvu o sociálním zabezpečení (tzv. nesmluvní státy), zůstává vše při starém.
Pokud ČSSZ v požadovaném termínu neobdrží Potvrzení o žití (platí pro smluvní a nesmluvní státy), výplata důchodu bude od následujícího měsíce pozastavena. Obnovení výplaty je možné po doručení nového formuláře s úředně ověřeným podpisem.
ČSSZ rozešle klientům informativní dopisy v průběhu srpna 2025, ve kterých budou shrnuty potřebné informace, včetně odkazů na webové stránky ČSSZ.
Dochází také ke změnám v zasílání oznámení o zvýšení důchodu (valorizační oznámení). ČSSZ upouští od automatického zasílání poštou. V listinné (papírové) podobě bude oznámení zasláno pouze na žádost klienta (vyjma klientů narozených před 1. 1. 1955, kterým bude zasláno zdarma na požádání), a bude zpoplatněno.
Shrnutí klíčových změn (od 1. 1. 2026) pro většinu důchodců v zahraničí:
Od roku 2026 se všechny důchody vyplácené do zahraničí budou vyplácet pouze bezhotovostně na bankovní účet, zatímco před rokem 2026 bylo možné pobírat důchod také formou šeku.
Změní se také frekvence výplat v zemích EU a ve smluvních státech – nově budou vypláceny pravidelně každý měsíc, zatímco dříve byly vypláceny zpětně po zaslání Potvrzení o žití, přičemž si období určoval klient.
„Potvrzení o žití“ se v zemích EU a ve smluvních státech nově bude zasílat pouze dvakrát ročně, a to v červnu a prosinci, zatímco dříve bylo vyžadováno před každou výplatou.
Pro klienty žijící na Slovensku dochází k největšímu zjednodušení, protože Potvrzení o žití se od roku 2026 vůbec nevyžaduje, zatímco dříve bylo povinné.
🗙
Probíhá připojování k webu kastnersw.cz ...
Pokud to trvá delší dobu, tak:
• může být problém v internetovém připojení
• nebo probíhá update serveru
• můžete zkusit stránku otevřít v novém okně
Prebieha pripájanie k webu kastnersw.cz ...
Ak to trvá dlho, tak:
• môže byť problém v internetovom pripojení
• alebo prebieha update serveru
• môžete skúsiť stránku otvoriť v novom okne