Chcete poradit?

Informační karta v roce 2026 končí

Informace o nástupu občana EU/EHP a Švýcarska nebo jeho rodinného příslušníka, případně cizince, který nepotřebuje pracovní oprávnění“ je oznamovací povinnost zaměstnavatele vůči Úřadu práce ČR podle zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti.

Jejím účelem je evidence zaměstnávání osob, které mají volný vstup na trh práce a nepotřebují pracovní povolení.

Koho se povinnost týká

Zaměstnavatel oznamuje nástup zejména u těchto osob:

  • občanů EU / EHP a Švýcarska,
  • jejich rodinných příslušníků,
  • dalších cizinců s volným vstupem na trh práce (např. držitelé trvalého pobytu, azylu apod.).

Pokud si nejste jistí, jestli máte vyplnit Informační kartu nebo Sdělení, ujasněte si to článkem Zaměstnáváte cizince? Novinky přehledně

Kdo a kdy má povinnost podat oznámení

Kdo podává:
Zaměstnavatel, který s uvedenou osobou uzavírá pracovněprávní vztah (pracovní poměr, DPČ, DPP).

Kdy se oznamuje:

  • nejpozději v den nástupu do zaměstnání,
  • dále také při změně oznamovaných údajů,
  • a při ukončení zaměstnání.

Jak se hlášení podává dnes (aktuální stav)

Od 1. 7. 2024 se tato povinnost plní výhradně elektronicky.

Povolené způsoby podání:

  • webový formulář MPSV / Úřadu práce ČR,
  • odeslání XML souboru do datové schránky ÚP ČR,
  • přímé napojení mzdového nebo personálního systému na rozhraní MPSV.

📌 Papírová forma již není možná.

Jak tuto povinnost nahradí JMHZ

Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele (JMHZ) má za cíl sjednotit oznamovací povinnosti zaměstnavatele vůči více institucím do jednoho podání.

Úřad práce ČR je jedním z příjemců dat z JMHZ.

Co se změní:

  • údaje, které dnes zaměstnavatel oznamuje samostatně Úřadu práce,
    budou součástí datového obsahu JMHZ,
  • informace o zaměstnanci budou ÚP ČR předány automaticky,
  • samostatné podání „Informace o nástupu…“ se zruší jako samostatná agenda.

JMHZ tedy nahrazuje tuto povinnost obsahově, nikoliv jen formulář.

Co platí do nástupu JMHZ (přechodný režim od 1.1.2026 do 31.3.2026)

Do doby, než bude JMHZ povinné a plně funkční, platí stávající pravidla:

  • zaměstnavatel musí nadále podávat samostatné oznámení Úřadu práce,
  • povinnost oznámení nejpozději v den nástupu zůstává beze změny,
  • nelze ji nahradit jiným formulářem ani předběžným hlášením.

Vztah k termínům JMHZ

Zatímco Úřad práce dnes vyžaduje oznámení v den nástupu, JMHZ je koncipováno jako měsíční hlášení (podává se od 1. do 20. dne následujícího měsíce).

Legislativa JMHZ s tímto rozdílem počítá – evidence nástupu zaměstnance bude řešena v rámci centrální evidence JMHZ, bez nutnosti samostatného oznámení Úřadu práce.

Shrnutí

  • „Informace o nástupu…“ je dnes povinným hlášením Úřadu práce ČR
  • do spuštění JMHZ se podává samostatně a elektronicky
  • od 1. 4. 2026 bude tato agenda nahrazena JMHZ
  • zaměstnavatel bude podávat jedno měsíční hlášení místo více formulářů

Cookies

Tento web používá cookies.

Povolit ukládání cookies

Aby tento web fungoval, potřebujeme váš souhlas
s ukládáním informací (cookies). Jejich povolením nám také umožníte využívat uložené informace pro zlepšování webu a marketing.

Zakázat vše

Objevila se neočekávaná chyba. Klepněte prosím na Obnovit stránku

🗙

Probíhá připojování k webu kastnersw.cz ...

Pokud to trvá delší dobu, tak:

• může být problém v internetovém připojení

• nebo probíhá update serveru

• můžete zkusit stránku otevřít v novém okně

Prebieha pripájanie k webu kastnersw.cz ...

Ak to trvá dlho, tak:

• môže byť problém v internetovom pripojení

• alebo prebieha update serveru

• môžete skúsiť stránku otvoriť v novom okne